F.A.Q.
F.A.Q.


Anatomia unghiei
 
Unghia este o lamă semidură formată din straturi de cheratină care îi conferă duritate, protejând astfel extremitățile degetelor. Partea vizibilă a unghiei sănătoase este netedă și lucioasă, aspectul acesteia modificându-se în cazul micozei unghiei.
 
Unghia este formată din mai multe părți:
  • Lama unghiei este unghia însăşi. Partea din afara patului unghiei se numeşte marginea liberă. Unghia nu “respiră”, este ţesut mort – de aceea nu doare atunci când este tăiată.
  • Lunula este pata de formă semirotundă situată la baza lamei unghiei.
  • Patul unghial este reprezentat de ţesutul rozaliu de sub unghie. Are această culoare pentru că este puternic vascularizat. O culoare albăstrie a patului unghial poate însemna că ai probleme cu circulaţia periferică, iar o culoare albicioasă sau galben-maronie se poate datora prezenței ciupercii unghiei.
  • Matricea unghiei este partea sa cea mai importantă. Produce cheratina din care este alcătuită unghia şi determină forma şi grosimea acesteia. Atunci când matricea este afectată apare deformarea unghiei, care poate favoriza apariția ciupercii unghiei.
  • Cuticula, perionychium şi hyponichium sunt cutele de piele pe care le face lama unghiei (pielea din jurul unghiei). Au un rol extrem de important: sigilează unghia și o protejează împotriva agresorilor externi (ciuperci, bacterii).










Știai că
 
1. Unghiile de la mâini cresc, în medie, cu 3-5 milimetri pe lună, în vreme ce unghiile de la picioare cresc cu doar 1,6 milimetri pe lună?
 
2. Unghiile sunt formate din cheratină, exact ca şi părul? Alimentele care sunt sănătoase pentru părul tău sunt bune şi pentru unghii. O dietă variată bogată în vitamine, antioxidanţi, proteine şi minerale este cheia pentru unghii sănătoase si păr frumos.
 
3. Unghiile bărbaţilor cresc mai repede decât cele ale femeilor? Există o singură excepţie de la această regulă: unghiile femeilor însărcinate cresc cel mai repede.
 
4. Unghiile diferențiază primatele de alte mamifere? Multe mamifere au gheare pentru a se descurca în sălbăticie, dar unghiile sunt cele care diferenţiază primatele (ordin din care fac parte si oamenii) de restul mamiferelor. Oamenii de ştiinţă presupun că primatele şi-au pierdut ghearele şi au început să le crească unghii pentru a le fi de ajutor la mişcare. Ghearele sunt de ajutor la prins şi apucat, dar primatele au început să se caţere în copaci mari, aşa că nu avea sens să aibă gheare tocmai bune de apucat crenguţe subţiri. Mai degrabă, primatele au dezvoltat unghii, care sunt mai potrivite pentru apucare.
 
5. Rosul unghiilor se numeşte onicofagie? Onicofagia este şi cel mai cunoscut tic nervos. Este foarte frecvent în adolescenţă, dar majoritatea celor care suferă de acest tic se opreşte din rosul unghiilor până la vârsta de 30 de ani. Deşi rosul unghiilor este aproape inofensiv, printre riscurile lui sunt infecţiile cu ciuperca unghiei și afecțiuni ale pielii.
 
6. Unghiile cresc mai repede vara? Rapiditatea cu care cresc unghiile poate ţine de foarte mulţi factori: anotimp, vârstă, genetică şi multe altele.
 
7. Stresul afectează sănătatea unghiilor? În afară de ticul nervos de a-ţi roade unghiile, stresul cronic poate inhiba creşterea unghiilor. Este foarte important să ţii stresul sub control pentru a avea unghii sănătoase şi nu numai.
 
8. Cuticulele au un scop bine definit?  Mulţi experţi spun că mai bine laşi cuticulele acolo unde sunt, îndepărtarea lor cauzând probleme. Cuticulele au rolul a ţine la distanţă ciupercile si bacteriile, precum şi umezeala, aşa că este foarte important să nu le tai şi nici să laşi manichiurista să le îndepărteze.
 
9. Duritatea unghiilor ţine de moştenirea genetică?
 
10. Unghiile au nevoie de circulația sanguină pentru a supravieţui? Ai văzut vreodată cum cade o unghie din cauza unei răni? Explicaţia este simplă: patul unghiei are nevoie de vascularizarea locală, de oxigenare şi de nutrienţi pentru a creşte normal. O lovitură, cum ar fi o uşă trântită peste degete din greşeală, poate întrerupe conexiunile microscopice delicate care oferă hrană unghiei, iar unghia nu îşi poate reveni. Poate cădea complet şi, după un timp, să fie înlocuită de o nouă unghie sănătoasă, atunci când matricea şi patul unghiei sunt vindecate. În cazul în care rana este la rădăcina unghiei, sub cuticulă, este posibil ca unghia sa fie afectată pentru totdeauna, fiind posibil chiar să nu mai crească.





Cum îmi mențin unghiile sănătoase?
 
  • Spală-ți corect mâinile și curață unghiile cu o periuță specială pentru îndepărtarea microbilor de pe suprafață și evitarea acumulărilor subunghiale.
  • Folosește doar tu obiectele de igienă personală și nu le împrumuta: unghiera, forfecuța pentru unghii, pila pentru unghii, prosopul etc.
  • Când mergi la piscină sau saună folosește papuci de plastic.
  • Taie-ți corect unghiile – acestea se taie drept și apoi se rotunjesc puțin la vârf și colțuri.
  • Evită îndepărtarea cuticulelor (tăierea lor favorizează proliferarea bacteriilor și, dacă se realizează microtraumatisme în momentul manevrelor, se poate infecta tegumentul).
  • Lasă-ți unghiile să „respire“ între două manichiuri. Este bine ca timpul dintre manichiuri să fie mai mare. În plus, pentru a fi sănătoasă, unghia nu trebuie dată în permanență cu ojă.
  • Evită pe cât posibil aplicarea unghiilor false, traumatismele unghiale, detergenții puternici, substanțele de curățenie corozive și dezinfectanții care atacă unghiile și pielea.
  • Pentru a-ţi proteja unghiile, foloseşte o cremă de mâini grasă sau o cremă specială pentru unghii, şi nu doar o dată pe zi. Astfel, cuticulele se vor menține fine şi nu va mai fi nevoie să le tai, iar unghiile nu se vor mai exfolia sau rupe atât de des.
  • Evită încălțămintea strâmtă sau cu toc prea înalt, care poate produce traumatisme la nivelul unghiilor.
  • Nu împrumuta încălțăminte altor persoane sau de la alte persoane. Schimbul de încălțăminte poate reprezenta o cale a transmiterii ciupercii unghiilor.
Evită:
  • Să îți rozi unghiile și pielițele. Aceste obiceiuri pot distruge unghia și pielea înconjurătoare, iar rănile formate pot permite pătrunderea ciupercilor sau bacteriilor care cauzează ciuperca unghiilor și infecții ale pielii.
  • Să-ți smulgi colțurile unghiilor, pentru că poți distruge astfel țesutul care protejează unghia. Taie-ți colțurile unghiilor cu grijă.
  • Să ignori problemele unghiilor. Afecțiunile unghiei nu trec de la sine și, de cele mai multe ori, pot semnala probleme de sănătate ale organismului.
  • Să folosești produse de îngrijire prea aspre sau chiar abrazive. Limitează, pe cât posibil, folosirea acetonei.




Sănătatea unghiilor la salon


Despre manichiură și pedichiură
Dacă mergi la salon pentru manichiură și pedichiură, ține cont de câteva sfaturi pentru ca unghiile tale să nu se îmbolnăvească de ciuperca unghiilor și să rămână la fel de frumoase.
  • Mergi numai la saloane care au personal calificat.
  • De asemenea, nu e nicio rușine să verifici dacă manichiurista a sterilizat cum trebuie ustensilele.
  • Poți întreba fără menajamente cum s-a efectuat curățarea băii pentru picioare. Salonul ar trebui să folosească apă oxigenată pentru a steriliza după fiecare întrebuințare, iar filtrele trebuie curățate cu regularitate.
  • Nu cere să ți se taie cuticulele, te poți infecta foarte ușor!
 
Care sunt riscurile la care te expui?
  • Dacă mergi la salon, iar ustensilele nu au fost sterilizate cum trebuie, crește exponențial riscul contactării unor infecții cu ciuperci sau bacterii.
  • Cea mai mică rană pemite microorganismelor să pătrundă prin piele și să afecteze unghiile.
  • Cele mai întâlnite necazuri după o vizită la salon sunt ciuperca unghiilor sau infecțiile bacteriene. Netratate, oricare dintre acestea se poate transforma într-un adevărat coșmar. În cazul ciupercii unghiilor, un tratament local eficient și ușor de aplicat pe unghii este Kitonail 80 mg/g lac de unghii medicamentos.
 
Ustensilele de îngrijire a unghiilor
  • Ustensilele de îngrijire a unghiilor sunt folosite atât pentru manichiură, cât și pentru pedichiură. Cu ele se taie, se răzuiește, se rade, dar în același timp se contactează diferite ciuperci sau bacterii. Pentru a distruge orice microorganism, ustensilele trebuie dezinfectate corespunzător, fie că sunt din metal, spumă, plastic sau lemn.
  • Trebuie să te asiguri că ustensilele folosite au fost dezinfectate cum se cuvine sau, și mai bine, sterilizate în autoclavă (un cuptor care arată precum un prăjitor de pâine, în care ustensilele sunt păstrate în mici plicuri de plastic, de unică folosință).
  • Unele dintre ustensile, precum bureții sau pilele, ar trebui schimbate la fiecare client. Întreabă fără reținere dacă instrumentele ce vor fi folosite au fost sterilizate în autoclavă sau insistă să desigileze plicul scos din autoclavă chiar sub ochii tăi. În caz contrar, asigură-te că măcar au fost curățate cu dezinfectant pentru minimum 10 minute (timpul minim necesar pentru a distruge ciupercile si bacteriile).
  • În caz că vezi vreo trusă de ustensile care nu-ți inspiră încredere, nu ezita să-ți iei geanta și să pleci numaidecât! La urma-urmei, este în joc sănătatea ta.
  • De asemenea, reține că piatra ponce nu poate fi dezinfectată, așa că fie vino cu propria piatră, fie nu apela la serviciile care folosesc această piatră.
 





Alimentația și unghiile
 
Oricine știe că a mânca sănătos ajută organismul în nenumărate moduri – scade riscul îmbolnăvirii, fortifică sistemul imunitar, crește nivelul de energie și chiar influențează în bine somnul. Dar știai că anumite tipuri de mâncare te fac să arăți mai bine? Află de aici ce tipuri de nutrienți îți fortifică unghiile și chiar părul, dându-le putere și strălucire.
 
Biotina
Biotina sau vitamina H poate întări unghiile sau poate repara firele de păr care se despică. În combinație cu zinc și alte substanțe, biotina a fost folosită chiar și pentru tratarea alopeciei.
Alimente care conțin biotină: banane, fasole, conopidă, ouă, linte, alune și somon.

Acizi grași Omega 3
Dacă îți dorești unghii sănătoase, omega-3 nu trebuie să lipsească din dietă. Acizii grași esențiali reprezintă o parte importantă a stratului exterior al epidermei care conține cheratina și are un rol important în retenția apei.
Alimente care conțin acizi grasi Omega 3: ouă, semințe de in, ulei de pește, macrou, somon, sardine, spanac, ton.

Proteine
Aportul de proteine este deosebit de important, mai ales atunci când vine vorba despre unghii și păr. Ambele au în structură cheratină, astfel că o dietă echilibrată din punct de vedere proteic este esențială pentru a avea unghii sănătoase. Carnea este cea mai simplă modalitate de a-ți procura necesarul de proteine, dar ferește-te de cărnurile prea grase.
Alimente bogate în proteine: pui, ouă, carne roșie slabă, lactate slabe, alune, fructe de mare, soia și cereale integrale.

Vitamina A
Vitamina A este esențială pentru unghii sănătoase.
Alimente bogate în vitamina A: caise, broccoli, pepeni cantalup, morcovi, brânză Cheddar, gălbenuș de ouă, mango, făină de ovăz, spanac și cartofi dulci.

Zinc
Zincul este un alt nutrient activ în menținerea sănătății unghiilor. Zincul este o componentă de bază a sute de enzime din corp, dintre care unele sunt responsabile de producerea de proteine care stau la baza generării unghiilor sănătoase. Petele albe sau liniile de pe unghii pot fi cauzate de carențe de zinc.
Alimente bogate în zinc: caju, linte, fasole verde, ficat de vită și pui, carne slabă, homar, scoici și iaurt.



Sus